МІЖНАРОДНІ ВИРОБНИЧІ МЕРЕЖІ В ОБОРОННО-ПРОМИСЛОВОМУ КОМПЛЕКСІ

Authors

  • O Хмара Київський національний університет імені Тараса Шевченка

Abstract

У статті проаналізовано методологічні підходи до аналізу міжнародних виробничих мереж та зроблена спроба охарактеризувати ключові світові тенденції розвитку міжнародних виробничих мереж в оборонно-промисловому комплексі (ОПК), виділивши фактори успішності кооперації в окремих компаній. Варто зазначити, що ОПК відноситься до стратегічно важливих комплексів у кожній країні, тому більшість компаній не розповсюджують інформацію про свої виробничі ланцюги.Ключові слова: міжнародні виробничі мережі, фрагментація глобального виробництва, ланцюги створення вартості, оборонно-промисловий комплекс.  

Author Biography

O Хмара, Київський національний університет імені Тараса Шевченка

аспірант кафедри міжнародного бізнесу

References

Хмара М.П. Міжнародна фрагментація ефективності управління в глобальних ланцюгах нарахування вартості // Міжнародні відносини, Серія “Економічні науки" [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://journals.iir.kiev.ua/index.php/ec_n/article/view/2649 – 2015. – №6. – с. 109-110.

Porter M.E. Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance.Competitive Advantage. Simon and Schuster. – 2008. – 602 p.

Porter M.E. Competitive Advantage of Nations: Creating and Sustaining Superior Performance. Competitive Advantage of Nations. Simon and Schuster. –2011. – 1289 p.

Porter M.E. Competitive Strategy: Techniques for Analyzing Industries and Competitors. Competitive Strategy. Simon and Schuster. – 2008. – 442 p.

Womack J.P. Lean Thinking: Banish Waste and Create Wealth in Your Corporation. Lean Thinking. Simon and Schuster. – 2010. – 402 p.

Harmon P. Haw do process create value? BPTrends, February, 2011.

Designing Global Strategies: Comparative and Competitive Value-Added Chains / MIT Sloan Management Review [Електроннйи ресурс] – Режим доступу http://sloanreview.mit.edu/article/designing-global-strategies-comparative-and-competitive-valueadded-chains/

Penrose E. The Theory of the Growth of the Firm. Oxford: Oxford University Press. – 2009. – 466 p.

Williamson O.E. Markets, hierarchies, and the modern corporation: An unfolding perspective. Journal of Economic Behavior & Organization. 1992. – vol. 17. – Markets, hierarchies, and the modern corporation. – № 3. – pp. 335–352.

Fine C.H. Clockspeed: Winning Industry Control in the Age of Temporary Advantage. Clockspeed. Basic Books. – 1998. – 292 p.

Langlois R.N. Firms, Markets and Economic Change: A Dynamic Theory of Business Institutions. Firms, Markets and Economic Change Routledge. – 2002. – 198 p.

Jarillo J.C. On strategic networks. Strategic Management Journal. – 1988. –vol. 9. – № 1. – pp. 31-41.

Thompson G. Markets, Hierarchies and Networks: The Coordination of Social Life. Markets, Hierarchies and Networks. SAGE. – 1991. – 316 p.

Powell W. Neither market nor hierarchy: network forms of organisation // Markets, Hierarchies and Networks: The Coordination of Social Life, eds. G. Thompson [et al.]. SAGE. – 1991. – pp. 265–276.

Thorelli H.B. Networks: Between markets and hierarchies // Strategic Management Journal. – 1986. – vol. 7. – Networks. – № 1. – pp. 37–51.

Arndt S. Fragmentation: New Production Patterns in the World Economy. // CMC Faculty Books. – 2001.

Feenstra R.C. Integration of Trade and Disintegration of Production in the Global Economy Rochester, NY: Social Science Research Network. – 1998.

Morrison A. Global Value Chains and Technological Capabilities: A Framework to Study Learning and Innovation in Developing Countries. Oxford Development Studies. – 2008. – vol. 36. – Global Value Chains and Technological Capabilities. – № 1.– pp. 39-58.

Gereffi G. International trade and industrial upgrading in the apparel commodity chain. Journal of International Economics. – 1999. – vol. 48. – №. 1. – pp. 37-70.

Gereffi G. The value of value chains: spreading the gains from globalization. The value of value chains Institute of Development Studies. – 2001. – vol. 32.

Kaplinsky R. Spreading the Gains from Globalization: What Can Be Learned from Value-Chain Analysis?. // Problems of Economic Transition. – 2004. –vol. 47. – Spreading the Gains from Globalization. –№ 2. pp. 74-115.

Каплински Р. Распространение положительного влияния глобализации. Какие выводы можно сделать на основании анализа цепочки накопления стоимости. – М.: ГУ ВШЭ. – 2002.

Gibbon P. The African Growth and Opportunity Act and the Global Commodity Chain for Clothing: Part special issue: Links between poverty and environment degradation in Latin America. World Development. – 2003. – vol. 31. – № 11. – pp.1809-1827.

Gibbon P. Upgrading Primary Production: A Global Commodity Chain Approach. World Development. – 2001. – vol. 29. – Upgrading Primary Production. – №. 2. – pp. 345-363.

Gereffi G. The governance of global value chains. G. Gereffi, J. Humphrey, T. Sturgeon. Review of International Political Economy. – 2005. – vol. 12. – №. 1 – pp. 78-104.

Christensen C. The Innovator’s Dilemma: The Revolutionary Book that Will Change the Way You Do Business // Collins Business Essentials. – 2011. – p. 296.

Гераклеос Л., Вирц Й. Сингапурские авиалинии: баланс противоречий // Гарвард Бизнес Ревью. – 2010. – с.89-94.

Шерешева М.Ю. Межфирменные сети. – М.: ТЕИС, 2006. – с.177-178.

Военная промышленностьЕлектронний ресурс] – Режим доступу: http://utmagazine.ru/posts/8499-voennaya-promyshlennost

ТОР-10 наибольших экспортёров оружия в мире [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.vestifinance.ru/articles/67810 – 24.02.2016.

Ведущие мировые производители вооружения (2016)[Електронний ресурс] – Режим доступу:http://politinform.su/ekonomika-i-finansy/print:page,1,62259-veduschie-mirovye-proizvoditeli-vooruzheniya-2016.html

Lockheed Martin F-35 Lightning II (“Локхид-Мартин” Ф-35 “Молния II”) [Електронний ресурс] – Режим доступу:https://ru.wikipedia.org/wiki/F-35

Published

2018-01-14