КОНКУРЕНТНІ ПОЗИЦІЇ УКРАЇНСЬКИХ ПІДПРИЄМСТВ НА ЄВРОПЕЙСЬКОМУ РИНКУ
Abstract
Анотація. У статті доведено, що сьогодні, відбулася зміна географічної структури українського експорту на користь збільшення його обсягів до країн ЄС. Однак, не зважаючи на те, що ЄС є найбільшим торговим партнером України, наша країна займає лише 1% торгового ринку ЄС. Підписання Україною Угоди про асоціацію з Європейським Союзом та його державами-членами відкрило широкі інтеграційні перспективи перед нашою державою, але не забезпечило достатнього рівня конкурентоспроможності вітчизняним підприємствам. Відзначається, що управління міжнародною конкурентоспроможністю на українських підприємствах повинно сприяти покращенню основних якісних характеристик товарів, що дозволить зайняти гідні позиції на європейському ринку. Автором підкреслено, що для забезпечення стійких конкурентних позицій на європейському ринку, вітчизняним підприємствам необхідно не тільки володіти конкурентним перевагами на національному ринку, ефективно використовувати всі свої ресурси та можливості, підвищувати рівень технологічності товарів, а й отримувати міжнародні сертифікати якості продукції.У статті наголошується на тому, що для забезпечення умов, які б сприяли підвищенню рівня конкурентоспроможності українських підприємств на європейських ринках, необхідно у рамках загальнонаціональної програми сформувати відповідний пакет заходів, спрямований на фінансове, інвестиційно-інноваційне та інтелектуальне забезпечення необхідних змін в економіці та приведення у відповідність (гармонізацію) національних стандартів вимогам ЄС, усунення розбіжностей між торговельним режимом ЄС та режимом встановленим Угодою про асоціацію.Ключові слова: конкурентоспроможність підприємства, промислова продукція, агропромислова продукція, Європейський Союз, інновації, Угода про асоціацію Annotation. We prove that geographical structure of Ukrainian export has changed to the increasing of its total to the EU countries. However, despite the fact the EU is the largest trading partner of Ukraine, our country’s export total occupies only 1% of the EU trade market. The Ukraine–European Union Association Agreement opens up the integration prospects for our state, but does not ensure the sufficient level of competitiveness for our domestic enterprises. It is noted the Ukrainian enterprises’ international competitiveness management should as it will allow to take a decent position in the European market. It was emphasized that to ensure a stable competitive position of Ukrainian goods in the EU market, domestic enterprises need not only to have competitive advantages in the national market, effectively use all their resources and capabilities, improve the level of manufacturability of goods, but they should also collect international of product quality certificates.It is underlined that to ensure the increasing level of competition conducive for Ukrainian enterprises in EU market, it is necessary to work out the national program to form an appropriate financial, investment-innovative and intellectual package to support the necessary changes in the economy and for conditioning Ukrainian standards to EU requirements. That will resolve differences between the EU trade regime and the regime established by Ukraine–European Union Association AgreementKeywords: enterprise competitiveness, industrial products, agro-industrial products, European Union, innovations, Ukraine–European Union Association Agreement. Аннотация. В статье доказано, что сегодня, произошло изменение географической структуры украинского экспорта в сторону увеличения его объемов в страны ЕС. Однако, несмотря на то, что ЕС является крупнейшим торговым партнером Украины, наша страна занимает лишь 1% торгового рынка ЕС. Подписание Украиной Соглашения об ассоциации с Европейским Союзом и его государствами-членами открыло широкие интеграционные перспективы перед нашим государством, но не обеспечило достаточного уровня конкурентоспособности отечественных предприятий. Автором отмечается, что управление международной конкурентоспособностью на украинских предприятиях должно способствовать улучшению основных качественных характеристик товаров, что позволит занять достойные позиции на европейском рынке. Автором подчеркнуто, что для обеспечения устойчивых конкурентных позиций на европейском рынке, отечественным предприятиям необходимо не только обладать конкурентным преимуществами на национальном рынке, эффективно использовать все свои ресурсы и возможности, повышать уровень технологичности товаров, но и получать международные сертификаты качества продукции.В статье отмечается, что для обеспечения условий, способствующих повышению уровня конкурентоспособности украинских предприятий на европейских рынках, необходимо в рамках общенациональной программы сформировать соответствующий пакет мер, направленный на финансовое, инвестиционно-инновационное и интеллектуальное обеспечение необходимых изменений в экономике, приведение в соответствие (гармонизацию) национальных стандартов требованиям ЕС, устранение разногласий между торговым режимом ЕС и режимом установленным Соглашением об ассоциации.Ключевые слова: конкурентоспособность предприятия, промышленная продукция, агропромышленная продукция, Европейский Союз, инновации, Соглашение об ассоциации.References
Ансофф И. Новая корпоративная стратегия / И. Ансофф. – СПб.: Изд-во "Питер", 1999. - 416 с.
Портер М. Конкурентное преимущество: как достичь высокого результата и обеспечить его устойчивость; пер. з англ. / М. Портер. – 3-е изд. – М.: Альпина Бизнес Букс, 2008. – 715 с.
Томпсон А. А. Стратегический менеджмент: Искусство разработки и реализации стратегии: учебник для вузов: пер. с англ. / А. А. Томпсон, А. Д. Стрикленд; пер. под ред. Л. Г. Зайцева, М. И. Соколовой. – М.: ЮНИТИ, 1998. - 576 с.
Higgens J. M. Organizational Policy and Strategic Management : Text and Cases/J. M. Higgens. - 2nd ed. - Homewood : Richard D. Irwin, 1983. - P. 3-56.
Виссема Х. Менеджмент в подразделениях фирмы (предпринимательство и координация в децентрализованной компании): пер. с англ. / Х. Виссема. – М.: ИНФРА–М,1996. – 288 с.
Азоев Г. Л. Конкурентные преимущества фирмы. Учебное пособие. / Г. Л. Азоев, А.П. Челенков. – М.: Типография "Новости", 2000. – 255 с.
Балабанова Л.В. Управління конкурентоспроможністю підприємств на основі маркетингу: монографія [Текст] /Л.В. Балабанова, А.В. Кривенко. – Донецьк: Дон ГУЕТ ім. Туган-Барановського, 2004. – 147 с.
Геєць В.М. Пріоритети національного економічного розвитку в контексті глобалізаційних викликів: монографія: у 2 ч. – Ч. 1 / за ред. В.М. Гейця, А.А. Мазаракі. – К.: Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2008. – 389 с.
Піддубний І. О. Управління міжнародною конкурентоспроможністю підприємства: Навчальний посібник / За ред. проф. І. О. Піддубного. – Х.: ВД “ІНЖЕК”, 2004. – 264 с.
Должанський І.З. Конкурентоспроможність підприємства: [навчальний посібник] / І.З. Должанський, Т.О. Загорна. – К.: Центр навчальної літератури, 2006. – 384 с.
Управління міжнародною конкурентоспроможністю підприємства (організації): навчальний посібник / ред. І. Ю. Сіваченко. – К.: ЦУЛ, 2003. – 186 с.
Фатхутдинов Р. А. Конкурентоспособность: экономика, стратегия, управление: учебное пособие / Р. А. Фатхутдинов. – М.: ИНФРА–М. – 2000. – 312 с.
Динаміка географічної структури зовнішньої торгівлі товарами / Офіційний сайт Державної служби статистики України. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://www.ukrstat.gov.ua/
Зовнішня торгівля окремими видами товарів за країнами світу / Офіційний сайт Державної служби статистики України. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://www.ukrstat.gov.ua/
Географічна структура зовнішньої торгівлі товарами / Офіційний сайт Державної служби статистики України. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://www.ukrstat.gov.ua/
Пазізіна С. Гармонізація українських стандартів якості з європейськими як механізм підвищення конкурентоспроможності продукції агропромислового комплексу [Електронний ресурс] / С. Пазізіна, К. Пазізіна. // Українська наука: минуле, сучасне, майбутнє. – Вип. 19, ч. 1. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http:// http://unmsm.tneu.edu.ua/index.php/unmsm/article/view/170
Володимир Лапа: Якість української продукції не поступається європейській // Офіційний сайт Міністерства аграрної політики та продовольства України [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://minagro.gov.ua/node/21560
У 2016 році агросектор забезпечив понад 28% надходжень валюти. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: agropolit.com/interview/278-andriy-shevchishin-u-2016-rotsi-agrosektor-zabezpechiv-ponad-28-nadhodjen-valyuti
Шинкоренко Т.П. Структурні диспропорції українського експорту товарів до країн ЄС та напрями їх подолання / Т.П. Шинкоренко, О.Г. Білоцерківець. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://ief.org.ua/wp-content/uploads/2015/11/ %D0%A8%D0%B8%D0%BD%D0%BA%D0% BE%D1%80%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE_%D0%91%D1%96%D0%BB%D0%BE%D1%86%D0%B5%D1%80%D0%BA%D1%96%D0%B2%D0%B5%D1%86%D1%8C-2015. doc.pdf. – С. 1-19.
Економічні тенденції та прогноз на 2017 рік. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://icps.com.ua/ekonomichnyy-analiz-ekonomichni-tendentsiyi-ta-prohnoz-na-2017-rik/
Україна-2016: здобутки і проблеми на шляху трансформації Прогнози-2017. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://razumkov.org.ua/uploads/article/2016-2017_Pidsumky.pdf